«جام‌جم» از مصوبات کمیسیون تلفیق گزارش می دهد

۳تدبیر برای احیای اعتماد مردم به اقتصاد

مدتی است که در ایران مالیات جدیدی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در حال بررسی در مراجع قانونی و طی کردن مسیر تصویب است. این مالیات که در جهان پیشینه‌ای قدیمی دارد و با نام CGT نیز شناخته می‌شود، بر سود سرمایه افراد، از جمله سرمایه‌هایی، مانند مسکن و زمین اعمال می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۷۶۳

مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز مشهور است، نوعی از مالیات به شمار می‌آید که بر سود ناشی از انتقال اموال غیرمولد اعمال می‌شود. در واقع، در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

تصور کنید مسکنی را که سال گذشته به قیمت یک میلیارد تومان خریداری کرده بودید و حال قصد فروش آن را دارید، مشتری مسکن شما را به قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان خریداری ‌کند. در این میان، شما ۲۰۰ میلیون تومان از فروش مسکن سود کرده‌اید. حالا باید برای این ۲۰۰ میلیون تومان که عایدی مسکن شماست، مالیات پرداخت کنید.

مالیات بر عایدی سرمایه از جمله مالیات‌های مستقیم است و با مالیات بر ارزش افزوده کاملا متفاوت است، در حالی ‌که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است و به سودی تعلق می‌گیرد که ناشی از کار انجام‌شده بر روی یک محصول است و در واقع به کالاها و خدماتی تعلق می‌گیرد که مولد هستند یا در چرخه تولید قرار دارند؛ اما مالیات بر عایدی سرمایه، به سود ناشی از فروش چیزهایی تعلق می‌گیرد که مولد نیستند و مالکان آن چیزی به ارزش‌های آن نیفزوده‌اند.

قاعدتاً در محاسبه این مالیات، نرخ تورم محاسبه شده و جزئیات آن به گونه‌ای خواهد بود که صرفاً دلالی در این بازار را در برمی‌گیرد و شامل معاملات عادی برای تغییر مسکن نمی‌شود. در بسیار از کشورهای دنیا این نوع مالیات صرفاً از بخش مسکن گرفته می‌شود و بسیار مؤثر بوده است؛ به گونه‌ای که توانسته است مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها